Textilia Mode Experience

Ruim 450 bezoekers op Textilia Mode Experience 2010

Maandag 8 november kwamen er ruim 450 bezoekers uit de schoenen-en modebranche naar de vierde editie Textilia Mode Experience (TME) in Brandboxx Almere. Het centrale thema was: 'virtual future' .

De hele dag konden bezoekers aanschuiven bij interessante learnshops en expertsessies. Na de lunch gaf trendwatcher Christine Boland haar visie op de mode voor herfst/winter 2011-2012. Aan het eind van de middag kwamen drie succesvolle ondernemers aan het woord. De dag werd afgesloten met een borrel.

Learnshops
Op de de eerste etage werd een drietal learnshops gegeven. Zo vertelde Koen Snoeren van onderzoeksbureau GfK Panelservices Benelux (op zijn vijftigste verjaardag!) over de ontwikkelingen op het gebied van online koopgedrag. Zo staat Nederland in de top 5 van Europa en is het aantal transacties in het eerste half jaar van 2010 met 34 procent gestegen als in dezelfde periode vorig jaar. De schoenenverkoop via internet neemt sterk toe. In de eerste helft van 2010 bedroeg de groei 5.2 procent meer dan in de eerste zes maanden van vorig jaar.

Ard van Leeuwen van e-commerce retailbureau Kega hield een helder verhaal over hoe je van die enorme online groeipotentie gebruik kunt maken aan de hand van tien succesfactoren. Bijvoorbeeld: Lever je goederen volgens afspraak, behandel je trouwe klanten als VIP en zorg in je webshop voor kwalitiatieve afbeeldingen en uitgebreide productomschrijvingen. Hoe meer informatie je geeft, hoe eerder een bezoeker geneigd zal zijn tot aanschaf over te gaan.

Pieter Slagter van Corporate Mobile Messaging (CM), dat onder meer tv-show So You Think You Can Dance en de Amber Alert faciliteert, sprak over de mogelijkheden van de mobiele telefoon voor de modebranche. Vooral op het gebied van marketing is de smartphone een interessante tool. Maar naast het gebruik van sms voor bijvoorbeeld sms&win-acties, is de telefoon ook zeer geschikt om mee te betalen. Dit zal volgens Slagter de komende jaren alleen maar toenemen.

Expertsessies
Op de tweede verdieping vonden de hele dag door expertsessies plaats, vijftien in totaal. Daar kwamen onder meer de volgende onderwerpen aan bod: wat is er anders aan inkopen voor een webshop, hoe creeer je omzet met social media of hoe werkt online marketing. Hieronder hebben we twee sessies kort uitgelicht:

Webgains: verhoog je omzet met online marketing
"Tijd hebben en maken voor je online shop is heel belangrijk", zegt Leonie Jongerius, directeur van Webgains Benelux als ze haar expertsessie ‘Verhoog je omzet met online marketing' begint. Tijdens de sessie laat Jongerius zien welke marketingmiddelen de zichtbaarheid en verkoopcijfers van een webshop stimuleren. Haar tip: "kijk naar je concurrenten. In Groot-Brittannië maken bijna alle modewebsites gebruik van kortingscodes" eindigt Jongeruis de sessie enthousiast: "Kortingscodes zijn heel belangrijk". Meer informatie over online marketing?

WebArchitects: ik wil een webshop. En nu?
Heb je besloten om een webshop te starten maar geen idee waar je moet beginnen? De vrolijke en enthousiaste Jeroen van Stijn, sales directeur van internetbureau WebArchitects gaf tijdens de expertsessie ‘Ik wil een webshop. En nu?', antwoord op de meest basale vragen. Hoe registreer ik een domeinnaam, of waar zet ik mijn website neer? Dat van Stijn precies weet wat zich in de online wereld afspeelt, werd tijdens de sessie wel duidelijk. "Zorg voor links in de teksten op je website. Hierdoor kom je bij Google hoger in de zoeklijst te staan en word je site sneller door bezoekers gevonden", aldus Van Stijn.

Meer dan tevreden
Rosanne Loffeld, hoofdredacteur van Textilia, is meer dan tevreden over de dag: "Het was echt superdruk, ongelooflijk. De learnshops puilden uit en ook de expertsessies waren goed bezocht. En ik vond de sprekers van We en LokalHeroz erg inspirerend, twee compleet verschillende verhalen, maar wel allebei klaar voor de toekomst. We heeft veel meer het online deel de fysieke winkel binnengehaald, en Joel van LokalHeroz heeft op een hele goede manier een online beleving om zijn merk heen gecreëerd. En dat heeft LokalHeroz veel volgers opgeleverd. Dus al met al was het een overweldigende dag, met veel goede sprekers en prachtige voorbeelden van de ‘virtual future'."

Bezoekers
Ook bezoekers waren enthousiast. Sophie van Keeken, directie assistent bij Van Keeken Schoenen, zegt: "Bij de learnshop van Word of Mouse vertelde Frank Quix dat klanten ontzettend veel waarde hechten aan reviews via internet. Goed om te horen, want dit wist ik helemaal niet. En ik merkte tijdens de expertsessie van Carla Ham dat er een groot verschil is tussen het inkopen en verkopen van kleding en schoenen. Wij hebben bijvoorbeeld maar één paar schoenen in de winkel staan. De rest staat in het magazijn, terwijl bij kledingwinkels de meeste items juist in de winkel hangen. Hierdoor is ons voorraadsysteem bijvoorbeeld anders en daar moet je als winkelier wel rekening mee houden."